05 mei 2012

Weg met post-its, kattebelletjes, papiertjes hier, papiertjes daar, ...

Voor enkele jaren kregen we op het werk enkele sessies 'clean desk policy'.  Eerst in groep, daarna individueel.  Waarbij de lesgeefster naast je werkplek postvatte en je gehele doen-en-laten overliep.  Gaf het je eerst nog een eerder onwennig gevoel, vrij snel viel alle gene weg, omdat ze heel zacht te werk ging, vrij van alle opdringerigheid.  De sessie ging diep. Alle schuiven van je bureau werden opengetrokken waarbij alle inhoud aan haar kritische blik onderworpen werd en waarbij steevast de vraag gesteld werd 'heb je dit nog nodig?'.  Knikte je volmondig ja, dan volgde: 'en wanneer heb je dit voor het laatst gebruikt?'  Bleef je vervolgens het antwoord schuldig, dan verzeilde het ding naar het vertikaal klassement.  Een opgeruimd bureau zorgt voor rust in je hoofd, drukte ze ons op het hart.  Ook niet teveel bovenop je bureaublad laten rondcirculeren.  Dat zorgt voor afleiding, belet dat je geconcentreerd kunt werken.  Ik had een drukbeschreven bureauplanner liggen, waarop ik ook mijn 'tekentalent' botvierde (je moet toch iets terwijl je een lastige klant zijn verhaal laat doen).  Weg ermee, was haar oordeel.  Oogt slordig.  Ook de post-its met belangrijke geheugensteuntjes links en rechts aan mijn scherm gekleefd, waren geen lang leven meer beschoren. Mijn bureau staat tegen de achterzijde van een hoge rolkast en hierop kleefden enkele kaartjes uit een ver verleden die ik niet wilde weggooien.  Enkele mini gadgets op mijn pc, ... na 3 individuele sessies van telkens 1 uur herkende je mijn werkplek niet meer.  Bevrijd van alles wat ik niet nodig had voor mijn dagelijks functioneren.  Een bijna steriele omgeving zeg maar.  Maar wonder boven wonder, het werkte.  Het feit dat mijn omgeving rust uitstraalt, geeft me dagelijks weer het gevoel dat ik de zaken beter onder controle heb.  Meer zelfs, lukt het me tijdelijk niet meer om mijn bureau opgeruimd te houden, dan maakt het me nerveus.  Ook thuis heb ik deze werkwijze doorgevoerd, met succes.  Ballast weg = weg met de chaos in mijn hoofd = rust in de plaats.  Om te vermijden dat we voor een stuk opnieuw in onze fouten zouden vervallen, kregen we allen een blauw schrijfboek.  Geen dun schriftje maar echt een dik boek.  Mee te nemen naar vergaderingen, altijd binnen handbereik op kantoor zodat we er alles kunnen in noteren wat van belang is.  Dit boek met de gedachte erachter vond ik zo leuk, dat ik het prompt mee huiswaarts nam en het is nog steeds in gebruik.  Ik noteer er alles in:  klussen die uitgevoerd moeten worden, steden, dorpen, leuke plekken die ik nog wil bezoeken, activiteiten die ik nog wil doen met het gezin, handige websites, 100-en-1 dingen,...  Alles heeft zijn pagina's. Ik probeer er een gewoonte van te maken om, als iets in mijn hoofd  opkomt, het meteen op te schrijven.  Ik moet niet langer proberen het te onthouden (want na een tijd ontglipt het me toch) en als ik het nodig heb, weet ik waar te kijken.  Ik heb in de voorbije decennia al heel wat cursussen en trainingen gevolgd, de ene heeft me al meer bijgebracht dan de andere.  Deze coaching herinner ik me nog steeds als één van de betere.

89 001.jpg

21:42 | Commentaren (3) | Tags: werk |

Commentaren

Dat was een héél goede training.
Ik heb bij vorige werkgevers zoveel waardeloze cursussen gevolgd. Zonde van de tijd en van het geld.

Gepost door: Marja | 05 mei 2012

Reageren op dit commentaar

Oei alle schuiven van mijn bureau op het werk zitten goed vol met eten drinken papier, mappen, reservepennen, reserve blocnote's, en nog meer van dat alles! :D Maar dat is ook weer handig, als ik iets nodig heb, trek ik gewoon een schuif open zonder dat ik veel moeite hoef te doen, heb ik gevonden wat ik nodig heb :D

Die mevrouw zou haar werk hebben hoor bij ons ;-)


Groetjes

Gepost door: Ourlipsaresealed | 06 mei 2012

Reageren op dit commentaar

Een heel goeie ingesteldheid.
Ben daar ook al een tijdje mee bezig: zo weinig mogelijk ballast, rommel en overtolligheden.
Dit geeft een evenwichtig gevoel.
En een schriftje om alles in te noteren, is ook een goed idee.

Gepost door: confusius | 07 mei 2012

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.